Τρίτη 16 Μαρτίου 2021

Black out poetry και "Ζητείται ελπίδα"

 Black out poetry είναι ένας εναλλακτικός τρόπος γραφής. Δημιουργείς μια ολοκαίνουρια ιστορία από το υπάρχον κείμενο κρατώντας μόνο κάποιες λέξεις. Οι μαθήτριες/ες εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά και από τμήματα του κειμένου «Ζητείται ελπίς» του Αντώνη Σαμαράκη που τους δόθηκαν σε συνεργατικά έγγραφα δημιούργησαν τα δικά τους κείμενα…

Κοιτάζανε
ψιθυρίζανε
Φοβότανε!
Έγραψε
"Ζητείται ελπίς"
οπωσδήποτε


Το πρόσωπό του
πολύ συνηθισμένο
μαρτυρούσε την ταραχή
φοβότανε
ήταν πια χωρίς ελπίδα
η κούραση
η αδιαφορία
είχε αρρωστήσει


Έγκλημα
Αγωνία
δυστυχία...
Φοβότανε!
Χρέος


Ο πόλεμος ερχόταν
θα ίσκιωνε τη γη μας
Έτσι
Επικρατεί στο κόσμο σύγχυση
Αθλιότητα έχει μπει στις καρδιές μας

Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Ένα παράδειγμα βιβλιοπαρουσίασης: Μου μαθαίνετε να χαμογελάω σας παρακαλώ;

 

Βιβλιοπαρουσίαση

Ελένη Δικαίου: Μου μαθαίνετε να χαμογελάω σας παρακαλώ;

Εκδόσεις Πατάκη, 1994

Το βιβλίο της Ελένης Δικαίου «Μου μαθαίνετε να χαμογελάω σας παρακαλώ;» παρακολουθεί τη ζωή ενός κοριτσιού από τα 16 χρόνια έως περίπου τα 20 .Η Ιφιγένεια η ηρωίδα του βιβλίου ζει στον Πειραιά  μαζί με τους γονείς της στο τέλος της δεκαετίας 1980-1990 . Δίπλα της ζει  η οικογένεια της αδελφής της μητέρας της Ιφιγένειας  που αποτελείτε από τον θειο της, τη θεια της ,της ξαδέλφη της την Νερίνα , και τον ξάδελφο της τον Στελάκη. Στην οικογένεια επίσης ανήκει και ο θειος Ιάκωβος που μένει στο κάτω πάτωμα του σπιτιού τους . Οι μητέρα της Ιφιγένεια είναι αρκετά καταπιεστική, ενώ ο πατέρας της  έχει μεγάλη αδυναμία. Η δεκαεξάχρονη Ιφιγένεια  κάνει την πρώτη της επανάσταση, όταν ζητά και καταφέρνει να περάσει λίγες μέρες στο εξοχικό σπίτι της καλύτερης  φίλης της, της Βάσως στην Αίγινα. Επιστρέφει όμως γρήγορα μετά από την απαίτηση των γονιών της γιατί στο σπίτι τους έχει έρθει ο θειος από την Αμερική που είναι καθηγητής στο πανεπιστήμιο, σπουδαίος αρχαιολόγος  . Αν και η Ιφιγένεια δεν συναντά τον θειο της επηρεάζεται από το επάγγελμα του και αποφασίζει να σπουδάσει αρχαιολογία.

Στη συνέχεα το βιβλίο παρουσιάζει τις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής της Ιφιγένεια στη Β’ και στη Γ’ τάξη του Λύκειου. Είναι μια άριστη μαθήτρια που μελετά με επιμέλεια , γιατί θέλει να πραγματοποιήσει το όνειρο της .Σημαντική θέση στη ζωή της κατέχει ο Νικήτας ,ένας ασκούμενος δικηγόρος στο γραφείο του θείου της ο οποίος είναι το πρότυπο της .Οι σχέσεις της με την οικογένεια της είναι καλές αλλά οι δυο γονείς έχουν αρκετές διαφορές μεταξύ τους .Ένας γεγονός που επηρεάσει σημαντικά της ζωή της είναι το ατύχημα που έχει η ξαδέλφη της Νερίνα .Μετά από αυτό οι σχέσεις των 2 κοριτσιών γίνονται πιο στενές .

Η Ιφιγένεια προετοιμάζεται με εντατικούς ρυθμούς  για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Για να πετύχει τον σκοπό της δεν πηγαίνει στην πενθήμερη εκδρομή της Γ’ Λύκειου και κάνει πολλές θυσίες όπως να διακόψει την τρυφερή σχέση που έχει με έναν συμμαθητή της ,τον Μιχάλη .Όταν ήρθε η στιγμή των εξετάσεων, η Ιφιγένεια γραφεί σχεδόν άριστα στο 1ο μάθημα, στα αρχαία αλλά δεν καταφέρνει να ολοκληρώσει την προσπάθεια της εξαιτίας μια κρίσης σκωληκοειδίτιδας .Έτσι η Ιφιγένεια δεν περνά στο πανεπιστήμιο και αποφασίζει να ξαναδώσει. 'Ομως το άγχος  της την εμποδίζει να επιτύχει και τη δεύτερη φορά .Τη λύση φαίνεται να τη δίνει ο θείος από την Αμερική ,ο οποίος φροντίζει να τη δεχτούν στο πανεπιστήμιο της Βοστόνης για να σπουδάσει αρχαιολογία. Και ενώ όλα είναι έτοιμα για το ταξίδι της και τις σπουδές της στις ΗΠΑ ,την τελευταία στιγμή η κοπέλα αποφασίζει να μην πάει ,γιατί δεν αντέχει να δυσαρεστήσει τη μητέρα της η οποία είναι αρνητική σε αυτό το ταξίδι και πιστεύει ότι θα χάσει για πάντα την κόρη της .Επίσης δεν θέλει να γίνει αιτία του χωρισμού των γονιών της ,που βλέπουν με διαφορετικό τρόπο ο καθένας την παραμονή της στην Βοστόνη.

Στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου βλέπουμε την Ιφιγένεια να εργάζεται ως υπάλληλος σε ένα υπουργείο που με τη βοήθεια ενός οικογενειακού τους φίλου που έγινε υπουργός. Η κοπέλα όμως δεν είναι ευτυχισμένη νιώθει ότι πάντα έκανε αυτό που ήθελαν οι άλλοι και βλέπει τη ζωή της να κυλά χωρίς η ίδια να αποφασίζει για τις πράξεις της .Έτσι, ένα μεσημέρι παίρνει την απόφαση να επισκεφτεί μια νεαρή ψυχολόγο και να της ζητήσει να της μάθει να χαμογελάει πραγματικά .Παράλληλα νιώθει έτοιμη να σταματήσει να κάνει αυτά που ήθελαν οι άλλοι και να αρχίσει μια νέα ζωή στηριγμένη στον εαυτό της .

Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα αρκετά ενδιαφέρον που περιγράφει τη ζωή ενός νέου κοριτσιού: τα όνειρα της ,τις ελπίδες της , τις σχέσεις της με τους γονείς και τους φίλους της, τις αποτυχίες της αλλά και την τελική της απόφαση να πάρει τη ζωή στα χέρια της .Η Ιφιγένεια μέσα από αρκετές δοκιμασίες καταλαβαίνει ότι ο δρόμος που έχει ακολουθήσει είναι λάθος, γιατί δεν έχει μάθει να στηρίζει τη ζωή της στις δικές της επιθυμίες αλλά στις επιθυμίες των άλλων. Η γλώσσα της συγγραφέως είναι απλή ,άμεση, ζωντανή και παραστατική .Το ύφος είναι ζωηρό και φροντισμένο και εκφράζει με απλότητα τα συναισθήματα της ηρωίδας. Πρόκειται για ένα βιβλίο που μπορεί να συγκινήσει ένα κορίτσι στην εφηβεία του αλλά ίσως όχι ένα αγόρι που θα ήθελε περισσότερη περιπέτεια στη εξέλιξη της ιστορίας .

Οδυσσέας Σ.

Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021

Σχεδίας συνέχεια...

 Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης και επειδή ήρθαν και άλλες σχεδίες...



Φίλιππος Π.

Σταυρούλα Σ.


Ελίνα Σ.


Δημήτρης Σ.


Μελίνα Σ.


Θοδωρής Χ.


Δήμητρα Σ.


Μαρία Π.


Δέσποινα Σ.


Βαγγέλης Φ.


Τα λόγια του αποχαιρετισμού...

Τα λόγια του αποχαιρετισμού ανάμεσα στον Οδυσσέα και την Καλυψώ

     Απεγνωσμένη η Καλυψώ τρέχει να προλάβει τον Οδυσσέα να του μεταφέρει τα τελευταία της λόγια.

Κ : Αγαπημένε μου Οδυσσέα, μείνε μαζί μου, δε θέλω να σε χάσω. Αν φύγεις μακριά μου η καρδιά μου θα σπάσει, θα πληγωθώ.

Ο : Σε παρακαλώ, Καλυψώ, μη συνεχίζεις αυτή την κουβέντα. Για εμένα είσαι μια σημαντική προσωπικότητα αφού με βρήκες ταλαιπωρημένο και εσύ με φρόντισες. Μου άνοιξες την ψυχή σου και εγώ τη δική μου. Αλλά θέλω να επιστρέψω στην πατρίδα μου. Έχω οικογένεια, έχω βασίλειο. Έχουν περάσει είκοσι χρόνια που δεν τους έχω δει. Σεβάσου τον πόθο μου και μην προσπαθείς να μου αλλάξεις γνώμη. Ξέρω, σου είναι δύσκολο αλλά άμα θέλεις να με βλέπεις ευτυχισμένο άσε με να φύγω. Είναι για το καλό και των δυο μας.

Κ : Μα, νομίζεις πως ήταν τυχαίο που ξεβράστηκες στο νησί μου; Εγώ νομίζω πως ήταν θεϊκό σημάδι από τον Δία που τα σύννεφα συνάζει. Πως έγινε σκόπιμα, πως ήταν μοιραίο. Γύρνα πίσω στη σπηλιά μου, μη με αφήνεις στη θλίψη και την οδύνη μου. Μια ευκαιρία έχεις ακόμα που είναι και η τελευταία. Χωρίς εσένα είμαι μισή. Δεν μπορώ να σε βλέπω δίπλα στην Πηνελόπη και εγώ να είμαι μόνη μου σε ένα έρημο νησί να προσπαθώ να ξεπεράσω την πίκρα μου. Είμαι ερωτευμένη μαζί σου, Οδυσσέα. Πόσο πιο δυνατά να το φωνάξω.

Ο : Καλυψώ μου, πέρασα μαζί σου εφτά χρόνια. Ούτε για εμένα είναι εύκολος ο αποχαιρετισμός μας. Ήσουν η καθημερινότητά μου, μα επιθυμώ να γυρίσω πίσω στην Ιθάκη, σε ξέρω καλά και είμαι σίγουρος πως αν στη θέση μου βρισκόσουν, το ίδιο θα ήθελες και εσύ.

Κ : Οδυσσέα, εγώ …

Ο : Μην Καλυψώ! Μην επιβαρύνεις το κλίμα. Σου υπενθυμίζω πως πέρασα αξέχαστες στιγμές κοντά σου. Όμως, ήρθε η ώρα. Σε ευχαριστώ για όλα, Καλυψώ. Ευχήσου μου καλό ταξίδι και όλα να πάνε καλά.

Κ : Καλό ταξίδι, Οδυσσέα! Να προσέχεις, αγαπημένε μου!

     Μόλις έφυγε ο Οδυσσέας, η Καλυψώ δυστυχισμένη τώρα πια κλείστηκε στη σπηλιά της και κάθε μέρα προσευχόταν για τον Οδυσσέα.

Δέσποινα Σ

Πριν φύγει ο Οδυσσέας από το νησί της Καλυψώς, εκείνη πήγε να τον αποχαιρετήσει.

       

                   Οδυσσέα σε παρακαλώ μη φεύγεις.

                   Δεν μπορώ να μείνω άλλο Καλυψώ. Πρέπει να γυρίσω στην οικογένεια μου και στο βασίλειο μου. Δεν αντέχω άλλο να είμαι μακριά τους. Έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που τους είδα τελευταία φορά.

                   Το ξέρω αλλά εδώ θα έχεις ότι επιθυμείς. Θα σε κάνω ακόμα και αθάνατο αν μείνεις.

                   Συγγνώμη αλλά δεν μπορώ να μείνω εδώ για περισσότερο καιρό.

                   Πως γίνεται κάποιος να μην θέλει να είναι με μια Θεά.

                   Θα ήθελα πολύ να μείνω αλλά δε γίνεται αυτό. Σε ευχαριστώ πολύ για όλα. Με βρήκες στην χειρότερη κατάσταση και με βοήθησες πολύ και είμαι ευγνώμων γι αυτό.

                   Αν επιθυμείς να φύγεις τότε δεν μπορώ να κάνω κάτι για να σε κρατήσω. Όμως πρόσεχε στο ταξίδι σου, γιατί πάθη πολλά θα βρεις. Να ξέρεις  θα μου λείψεις πολύ. Δεν θα σε ξεχάσω.

                   Ούτε εγώ θα σε ξεχάσω. Ελπίζω να ξανά συναντηθούμε στο μέλλον. Τώρα πρέπει να φύγω

Θοδωρής Χ.

Ο Οδυσσέας αφού έβαλε στην σχεδία τα πράγματα και τις προμήθειες που του πρόσφερε η Καλυψώ , κατέβηκε από την σχεδία , πήγε κοντά σε εκείνη ενώ ήταν λυπημένη , την αγκάλιασε και της είπε :

ΟΔΥΣΣΕΑΣ – Αγαπημένη μου Καλυψώ , μην στενοχωριέσαι. Εγώ πρέπει να γυρίσω πίσω στην πατρίδα μου , στον τόπο μου , εκεί που ανήκω. Εσύ εδώ πέρα έχεις ό,τι χρειάζεσαι , ενώ εγώ δεν έχω κοντά την οικογένειά μου .

ΚΑΛΥΨΩ – Έχεις δίκιο Οδυσσέα μου ! Για αυτό πήρα απόφαση για να σε αφήσω να γυρίσεις στην πατρίδα σου γιατί δεν θέλω πια να σε βλέπω στενοχωρημένο και λυπημένο .

ΟΔΥΣΣΕΑΣ – Αυτό είναι το σωστό ! Η ώρα ήρθε και πρέπει να αρχίσω το ταξίδι μου . Ίσως να τα ξαναπούμε κάποια άλλη μέρα .

ΚΑΛΥΨΩ – Και βέβαια ! Στο καλό να πας και να φτάσεις χωρίς να συναντήσεις εμπόδια στο σπίτι σου !

ΟΔΥΣΣΕΑΣ – Ευχαριστώ για όλα !!! Αντίο !

    Ο Οδυσσέας αφού ανέβηκε στην σχεδία άρχισε το ταξίδι του χαρούμενα και ελεύθερος πια από την νεράιδα , ενώ η Καλυψώ επέστρεψε λυπημένη στην σπηλιά της .

Ελίνα Σ.

Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2021

Ο αποχαιρετισμός... "Μεσοπέλαγα αρμενίζω κι έχω πλώρα τον καημό κι έχω την αγάπη πρίμα κι άλμπουρο τον χωρισμό": Ο Οδυσσέας αποχαιρετάει την Καλυψώ

 

Ο Οδυσσέας αφού έφτιαξε τη σχεδία του….

Κωνσταντίνος Α

 


 Ευάγγελος Μ.

Διονυσία Μ.

Έλενα Κ.

Βασιλική Μ.

 Δήμητρα Σ.

Είναι έτοιμος να αφήσει το όμορφο νησί και τη νεράιδα...

 Θεοδώρα Β.

 


Μαίρη Β.


 Ιωάννα Κ.

Έλενα Κ.
Κωνσταντίνα Κ, 



Και ναι! Ήρθε η ώρα του αποχαιρετισμού...

"Μεσοπέλαγα αρμενίζω κι έχω πλώρα τον καημό

κι έχω την αγάπη πρίμα κι άλμπουρο τον χωρισμό"






Οι μαθήτριες/ές του Α1 γράφουν…

 

Όταν τέλειωσε πια ο Οδυσσέας τη σχεδία του, εμφανίστηκε η Καλυψώ όπως πάντα στην ώρα της.

«Πολύτροπε Οδυσσέα, καλό ταξίδι να έχεις και πρόσεχε πολύ. Σου εύχομαι καλή τύχη από τα βάθη της καρδιάς μου. Να πάνε όλα καλά και να γυρίσεις στην πατρίδα σου σώος και αβλαβής. Εμένα μου ένα πράγμα όμως. Να μη με ξεχάσεις ποτέ και να με σκέφτεσαι πού και πού. Αν θέλεις να με επισκεφθείς κάποια στιγμή, να ξέρεις η σπηλιά μου θα είναι πάντα ανοιχτή για σένα» είπε η σεβαστή νεράιδα.

«Σου υπόσχομαι, Καλυψώ, ότι δε θα σε ξεχάσω ποτέ. Θα προσπαθήσω όσο μπορώ να φτάσω στην πατρίδα μου ασφαλής. Ξέρουμε και οι δυο μας ότι το ταξίδι αυτό θα είναι αρκετά ζόρικο. Ευχαριστώ για όλα όσα μου πρόσφερες αυτόν τον καιρό. Τώρα όμως σε αφήνω να γυρίσω επιτέλους στην Ιθάκη» είπε βιαστικά ο Οδυσσέας.

Αγκαλιαστήκανε και είπανε το τελευταίο τους αντίο. Όταν ο Οδυσσέας ανέβηκε στη σχεδία του, η Καλυψώ εμφάνισε ένα λευκό μακρύ μαντίλι και το κουνούσε με δάκρυα στα μάτια, μέχρι να χαθεί από τα μάτια της ο καρτερικός Οδυσσέας.

Ιωάννα Κ.

 

 

Καλυψώ: Αγαπημένε μου Οδυσσέα, καλό ταξίδι σου εύχομαι χωρίς πολλά βάσανα και ταραχές. Με την βοήθεια των ουράνιων θεών να φτάσεις στην πατρίδα σου. Πάντως να ξέρεις πιστεύω κάνεις λάθος που δεν μένεις μαζί μια θεά η οποία θα σε κάνει αθάνατο και θα σου προσφέρει ό,τι θελήσεις. Παρόλα αυτά αν αλλάξεις γνώμη, να ξέρεις εγώ θα σε περιμένω και θα σε δεχτώ πίσω με χαρά. Τα πράγματά σου στα έχω έτοιμα και τοποθετημένα στη σχεδία σου. Καλή επιστροφή λοιπόν και να ξέρεις πως σε αγαπώ και θα μου λείψεις αφού σε είχα συνηθίσει. Ελπίζω και εγώ να σου λείψω και να μην με ξεχάσεις, αφού το ίδιο θα κάνω και εγώ!

Θεοδώρα Β.

Κλαίγοντας η Καλυψώ στον Οδυσσέα είπε:  «Δύσμοιρε, αγαπημένε μου Οδυσσέα τελικά το πήρες απόφαση θα γυρίσεις στην Ιθάκη; Εντάξει λοιπόν το σέβομαι, καταλαβαίνω αν και είμαι θυμωμένη και στεναχωρημένη πολύ με αυτή σου την απόφαση. Καταλαβαίνω ότι σου έχει λείψει η γυναίκα σου, ο γιος σου αλλά και η πατρίδα σου. Όμως θέλω να θυμάσαι πως εγώ σε αγάπησα αληθινά, δεν θα σε ξεχάσω, θα σε σκέφτομαι κάθε μέρα. Σου λέω λίγα λόγια για να 'χεις  κάτι να θυμάσαι από εμένα! Δεν θέλω απάντηση από εσένα. Αυτά είχα να σου πω! Καλό ταξίδι να προσέχεις!

Θεοδώρα Δ.

Καλυψώ: Κάνεις μεγάλο λάθος που φεύγεις. Θα ήσουν πιο ευτυχισμένος κοντά σε μια θεά που μπορεί να σου προσφέρει περισσότερα. Στενοχωριέμαι που φεύγεις, διότι πέρασα πού όμορφα μαζί σου. Θέλω να σου ζητήσω να μη με ξεχάσεις, αφού φιλοξενώντας εσένα στο νησί μου σε προφύλαξα από βέβαιο θάνατο και πολλά βάσανα. Καλό ταξίδι να έχεις!

Ευαγγελία Α.

Καλυψώ: Οδυσσέα, καλό ταξίδι. Θέλω να προσέχεις και να ξέρεις ότι θα μου λείψεις. Θέλω να με θυμάσαι σαν μία καλή ανάμνηση. Να είσαι ευτυχισμένος με την οικογένειά σου και να περνάς καλά. Εύχομαι να σε υποδεχτούν στην πατρίδα σου με πολλή αγάπη. Ήρθε η ώρα να φύγεις. Στο καλό!

Έρη Α.

Καλυψώ: Ελπίζω να έχεις καλές αναμνήσεις από  εδώ  πέρα

Οδυσσέας: Θα έχω! Ευχαριστώ που με αφήνεις να γυρίσω στη πατρίδα μου

                                                                                                                             Κωνσταντίνος Α

Καλυψώ:  Αντίο Οδυσσέα, να προσέχεις. Να ξέρεις ότι εγώ σ' αγαπώ και μαζί μου θα είχες όλες τις χάρες. Πήγαινε όμως στην πατρίδα σου για να είσαι επιτέλους ευτυχισμένος με την οικογένειά σου. Θα μου λείψεις.

Μαίρη Β.

Καλυψώ: Να προσέχεις στο ταξίδι! Μην με ξεχάσεις όταν γυρίσεις στην Ιθάκη. Ούτε και γω θα σε ξεχάσω. Καλό ταξίδι!

Ιωάννα Κ.

Η Καλυψώ έδωσε ένα τελευταίο φιλί και μια αγκαλιά στον Οδυσσέα και του είπε: να με θυμάσαι για πάντα! Μη με ξεχάσεις!!!!!

Διονυσία Κ.

Καλυψώ: Στο καλό, Οδυσσέα! Καλό ταξίδι! Ελπίζω να καταλάβεις ότι θα δυσκολευτείς πολύ να γυρίσεις  στην πατρίδα σου . Εγώ θα είμαι εδώ και θα σε περιμένω.

Νικόλας Α.

Καλυψώ: Αντίο Οδυσσέα θα μου λείψεις παρά πολύ! Να με θυμάσαι τώρα που θα φύγεις

Οδυσσέα: Αντίο Καλυψώ! Σε ευχαριστώ για όλα. Εσύ με έσωσες από σίγουρο θάνατο στη θάλασσα και μου έδωσες στέγη για τόσα χρόνια και τώρα με βοηθάς να γυρίσω πίσω

Καλυψώ: Να ξέρεις το νησί μου είναι πάντα ανοιχτό για εσένα πάντως. Να θυμάσαι ότι δεν είναι αργά να αλλάξεις γνώμη. Μπορείς ακόμη να κάτσεις εδώ

Οδυσσέα: Όχι η απόφαση μου είναι αυτή και δεν την αλλάζω

Καλυψώ: Καλά σου στέλνω ούριο άνεμο. Στο καλό να πας!

Σταματίνα Δ.

-Κ: Δύσμοιρε Οδυσσέα, εγώ σου είπα ότι πάθη πολλά γράφει η μοίρα σου να κακοπάθεις προτού πατήσεις χώμα πατρικό. Αυτό το αφήνω πάνω σου. Μην ξεχάσεις όμως ούτε τα λόγια μου ούτε και μένα την ίδια.

-Ο: Σεβαστή θεά σου ορκίζομαι ότι δεν πρόκειται να σε ξεχάσω ποτέ. Με περιμένουν όμως γυναίκα και παιδί

-Κ: Αφού τόσο πεθύμησες το σπίτι σου, πήγαινε στο καλό, αλλά να ξέρεις ότι είμαι η μοναδική γυναίκα που σε αγάπησε με όλη της τη δύναμη και ας είμαι και θεά

-Ο: Σε ευχαριστώ για τη βοήθεια, Καλυψώ, σε αφήνω τώρα!

Κωνσταντίνα Κ.


Η Καλυψώ αφού περιποιήθηκε τον Οδυσσέα και του έδωσε προμήθειες για το δύσκολο ταξίδι, τον ξεπροβόδισε και του είπε: «Οδυσσέα σε αγαπάω και σε νοιάζομαι. Να προσέχεις στο ταξίδι σου. Μη φοβάσαι». Τέλος, τον αγκαλιάζει τρυφερά και του εύχεται ολόψυχα «καλό ταξίδι»

Έλενα Κ.

Και μερικές ακόμη σχεδίες:


Κωνσταντίνα Κ.


Σταματίνα Δ.

Έρη Α.


Θεοδώρα Β.





Μαίρη Β.


Αλέξανδρος Γ.

Ιωάννα Κ. 


Γιάννης Χ.

Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2021

Οι σκέψεις προτάσεις των μαθητ@ν για ένα μοντέλο τηλεκπαίδευσης που οι ίδι@ θεωρούν ιδανικό

Με την επιστροφή μας στο σχολείο στο πλαίσιο του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας Β΄ Γυμνασίου, στην 4η ενότητα «Το σχολείο στο χρόνο» συζητήσαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας που βασίζεται στο κείμενο «τα θλιμμένα παιδιά της τηλεκπαίδευσης».

Τη συζήτηση, βέβαια, για το σχολείο τη συνεχίζουμε εξ αποστάσεως, αφού επιστρέψαμε ξανά στο webex…. 


 

Στη δραστηριότητα ποιες είναι οι σκέψεις/προτάσεις τους για ένα μοντέλο τηλεκπαίδευσης που οι ίδι@ θεωρούν ιδανικό, οι μαθητές/τριες του Β1 είπαν:

Æ Το κράτος να παρέχει σε όλα τα παιδιά τον κατάλληλο εξοπλισμό, έτσι ώστε να μπορούν να παρακολουθούν το μάθημα με καλή ποιότητα.

Æ Αντί για διαγωνίσματα να μας αναθέτουν εργασίες, παράδοση με ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή των μαθητ@ν και όχι παράδοση τύπου σεμιναρίου.

Æ Προβολή οπτικό-ακουστικού υλικού στην παράδοση.

Æ Οι μαθητ@ς και οι καθηγητ@ς να αφιέρωναν χρόνο για να συζητούν θέματα που τους απασχολούν καθημερινά.

Æ Επειδή η τηλεκπαίδευση είναι αρκετά κουραστική ίσως να διαρκούσε λιγότερη ώρα ή να τροποποιηθεί το πρόγραμμα. Γιατί μετά από αυτή συνεχίζουμε να κάνουμε τηλεκπαίδευση με φροντιστήρια και άλλους καθηγητές και κουράζουμε το μυαλό μας και τα μάτια μας.

Æ Μείωση μαθημάτων

Æ Όλ@ να έχουν ανοιχτές τις κάμερες και τα μικρόφωνα (όταν χρειάζεται), για να υπάρχει επικοινωνία και να μην αδικείται κανένας.

Æ Να έχουμε εικόνα καθηγητ@ μαθητ@ν όπως όταν είμαστε στην τάξη για να νιώθουμε τη φυσική παρουσία των άλλων.

Æ Όταν έχουμε διάλλειμα να γίνεται κανονικά δηλαδή οι μαθητ@ς να μένουν ενεργοί και να συζητάνε μεταξύ τους, όπως όταν ήμασταν στο προαύλιο του σχολείου.

Æ Να υπάρχει χρόνος να συζητούν οι μαθητ@ς τα προβλήματά τους.

Æ Να κάνουμε ομαδικές εργασίες για να μπορούμε να επικοινωνούμε μεταξύ μας.

Æ Την ώρα που έχουμε γυμναστική έστω και μέσα στο σπίτι να κάνουμε κάποιες ασκήσεις, για να ξεπιανόμαστε και να δημιουργούμε κίνηση στο σώμα.

Æ Οι καθηγητ@ς να μη βάζουν πολλά για το σπίτι και πολλές ασκήσεις στην e class. Nα κατανοούν τα τεχνικά προβλήματα.

Æ Να είναι πιο επιεικείς με τη βαθμολόγηση

Æ Να βρεθεί ένας τρόπος για να μη χάνουμε χρόνο στην καταμέτρηση των απουσιών

Æ Μια άλλη πλατφόρμα και όχι το webex που «κολλάει».

Æ Για να βάλουν βαθμούς οι καθηγητ@ς να βάλουν μια μεγάλη εργασία

Æ Διαδικτυακές ασκήσεις-παιχνίδια και διάφορες δραστηριότητες.

Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021

Η ομορφιά δεν είναι το παν: εικόνες, δομικά σημεία του παραμυθιού και δημιουργική γραφή

 

Μαντεύουμε και γράφουμε ιστορίες με βάση τις εικόνες. Αυτή τη φορά, όμως, χρησιμοποιούμε και τα δομικά σημεία του παραμυθιού: Ποιος είναι πρωταγωνιστής; Πού βρίσκεται; Πότε; Τι ακριβώς συμβαίνει (στην αρχή, στη συνέχεια, στο τέλος;) Πώς συμβαίνει; Γιατί συμβαίνει; Πώς νιώθει; Ποιο το ηθικό δίδαγμα; Παλιότερη εργασία της συναδέρφου Ελευθερίας Παπαμανώλη μου έδωσε την ιδέα να προσθέσω και κάποιες φράσεις στα αρχαία ελληνικά από το κείμενο (Η ομορφιά δεν είναι το παν, αρχαία ελληνική γλώσσα Α΄ Γυμνασίου, ενότητα 6) και… προέκυψαν όμορφες, διαφορετικές ιστορίες και κάποιες από αυτές δεν είχαν και μεγάλη σχέση με τον μύθο. Όλα αυτά, βέβαια, πριν διαβάσουμε και προσεγγίσουμε το κείμενο. Με άλλα λόγια, οι μαθήτριες/ές για να γράψουν τις ιστορίες τους είχαν ως υλικό το λογισμικό παρουσίασης με τις εικόνες και τα δομικά στοιχεία του παραμυθιού καθώς και τα περικειμενικά στοιχεία (τίτλο, εισαγωγικό σημείωμα και δημιουργό). Κάποιοι/ες-ελάχιστοι/έ- έριξαν και μια ματιά στα γλωσσικά σχόλια. Κυρίως στο σημείο «ψέγων τ σζοντα, παινν δ τ προδόντα ατόν».



Το λογισμικό παρουσίασης προβάλλεται στην ολομέλεια της τάξης και οι μαθήτριες/ές γράφουν στα τετράδιά τους. Κάποιες/οι έστειλαν τις εργασίες τους σε μορφή word στην η-τάξη.

Μετά τις μαθητικές ιστορίες; Ήρθε και η προσέγγιση του κειμένου. Αφού το προσεγγίσαμε και το συζητήσαμε, με έναν μαγικό τρόπο μπήκαμε στην ιστορία. Κάποιες/οι μπήκαν ως πηγή, άλλοι ως χελώνα, σκύλος, άνθρωπος κ.λπ και αρχίσαμε τις συμβουλές στο ελάφι…. J

Κάποιες από τις αρχικές ιστορίες….

Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα μεγάλο όμορφο ελάφι σε ένα δάσος. Ήταν καλοκαίρι και περπατούσε στο γρασίδι μέχρι που είδε μια γυαλιστερή, βαθιά λίμνη. Τότε έτρεξε αμέσως, για να πιει νερό και έπειτα μπήκε μέσα στη λίμνη και κοίταζε με προσοχή τα πάντα. Κυρίως παρατηρούσε πώς φαινόταν στα νερά της λίμνης και πόσο όμορφο ήταν. Κάποια στιγμή πρόσεξε έναν σκύλο, έναν άγριο σκύλο. Πίσω από αυτόν ήταν δύο κυνηγοί με όπλα που πλησίαζαν προς το μέρος του. Αμέσως το ελάφι έτρεξε για να ξεφύγει. Ένας κυνηγός πέταξε ένα βέλος στο ελάφι και το χτύπησε άσχημα. Το ελάφι ένιωσε αδικία. Συνειδητοποίησε ότι είναι άδικο να σκοτώνεις κάποιον που δεν σου φταίει σε τίποτα.

Σταυρούλα Σ.


Ένα καλοκαίρι, πρωί ήταν που ξύπνησα στο εξοχικό του παππού μου. Αποφάσισα να πάω μια βόλτα στο δάσος. Εκεί είδα ένα μεγάλο ελάφι. Το ακολούθησα και το είδα που πήγε σε μια μαγευτική λίμνη, για να πιει νερό. Κοίταζε στο νερό της λίμνης πόσο όμορφο ήταν. Τότε όμως ακούστηκε ένα σκυλί να γαυγίζει άγρια και οι κυνηγοί πλησίασαν. Το ελάφι φοβήθηκε και άρχισε να τρέχει για να ξεφύγει, αλλά κατάλαβε ότι δεν μπορούσε να τα καταφέρει. Τότε συνειδητοποίησε πόσο άδικη είναι η ζωή. Ηθικό δίδαγμα: Να προσέχουμε τα ελάφια και να εμποδίζουμε τους κυνηγούς να τα σκοτώνουν.

Μιχάλης Φ.

 

Ένα μεγάλο ελάφι ζούσε σε ένα καταπράσινο δάσος. Μια ηλιόλουστη καλοκαιρινή μέρα κατέβηκε από έναν μικρό λόφο και κατευθύνθηκε σε μια καθαρή και βαθιά λίμνη για να πιει νερό και να δροσιστεί. Αφού ήπιε όσο ήθελε, παρατήρησε τη μορφή του σώματός του που καθρεφτιζόταν στα ήσυχα νερά της λίμνης καμαρώνοντας για τα πανέμορφα κέρατά του. Ξαφνικά ακούστηκε γάβγισμα σκύλων με απειλητικές διαθέσεις. Έπειτα εμφανίστηκαν κυνηγοί με όπλα και αρχίζουν να κυνηγάνε το ελάφι. Αμέσως το ελάφι τράπηκε σε φυγή προσπαθώντας να σωθεί. Για κακή του τύχη τα κέρατά του μπλέχτηκαν σε δασώδη και πυκνή βλάστηση με αποτέλεσμα να παγιδευτεί και να μην μπορεί να ξεφύγει. Αυτό που συνειδητοποίησε το ελάφι ήταν πως είχε αδικηθεί από τα κέρατά του που επαινούσε και πως το έθεσαν σε κίνδυνο.

Ηθικό δίδαγμα: Δεν πρέπει να προσπαθούμε να αρέσουμε στους άλλους και να υπερεκτιμούμε τη φυσική ομορφιά! Να μη δίνουμε σημασία μόνο στο όμορφο αλλά και στο ωφέλιμο!

Δέσποινα Σ.


Μια καλοκαιρινή μέρα στο δάσος ήταν ένα μεγάλο ελάφι. Ξαφνικά καθώς καθόταν άκουσε κάποιους μικρούς θορύβους, γύρισε το κεφάλι του και είδε ένα μικρό αγοράκι που στεκόταν πίσω από ένα δέντρο που ήταν τρομαγμένο και φοβισμένος. Το ελάφι φοβήθηκε και έτρεξε γρήγορα ενώ το παιδί σηκώθηκε και το κυνηγούσε από πίσω .

Καθώς έτρεχε με τα μεγάλα και ψηλά του πόδια προσπέρασε μια λίμνη που δεν είχε μεγάλο βάθος. Ξεκουράστηκε και ήπιε λίγο νερό. Το αγοράκι στεκόταν δίπλα του. Τότε είδε έναν μεγάλο μαύρο σκύλο Κατάλαβε ότι κάτι δεν πάει καλά και έτσι έτρεξε πιο γρήγορα για να τρέξει και το αγόρι, ώστε να μην του κάνει κάτι ο σκύλος. Απότομα μπροστά του πετάχτηκαν κάποιοι κυνηγοί με όπλα. Εκείνη τη στιγμή κάθισε κάτω και το παιδί ανέβηκε στην πλάτη του και περπάτησαν, ε για να κρυφτούν πίσω από κάποια μεγάλα φυτά. Όταν οι κυνηγοί άρχισαν να ρίχνουν βέλη με τα τόξα, είδε το μικρό αγόρι να κλαίει καθώς τα τόξα περνούσαν ακριβώς πάνω από τα κεφάλια τους .

Μετά από λίγη ώρα οι άνθρωποι έφυγαν, και αυτοί βγήκαν από την κρυψώνα τους και το ελάφι συνειδητοποίησε ότι η ζωή είναι μικρή και πρέπει να βοηθάμε τους καλούς ανθρώπους, όταν μας χρειάζονται.

Ελίνα Σ.

 

Στην εικόνα βλέπουμε ένα ωραίο ελάφι που έχει πανέμορφα κέρατα. Στη συνέχεια βλέπουμε μία ωραία λίμνη με καταγάλανα νερά. Ύστερα πάει να πιει νερό από τη φανταστική λίμνη. Καθώς πίνει το νερό κάτι βλέπει τρομαγμένο από μακριά. Πάει πιο κοντά και βλέπει ένα σκυλί με εχθρικές διαθέσεις. Τότε αρχίζει να φοβάται μετά από λίγη ώρα βλέπει και κάτι κυνηγούς να τον κυνηγάνε και αρχίζει να τρέχει τρομοκρατημένο πάρα πολύ γρήγορα. Από τη βιασύνη του, πιάστηκε σε ένα δέντρο και τότε ήταν που αγχώθηκε αρκετά. Αργότερα όμως μπόρεσε να ξεφύγει και συνέχισε. Από αυτό το μύθο καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να αγαπάμε το πως είμαστε εσωτερικά και δεν πρέπει να δίνουμε μεγάλη σημασία για το πως είμαστε εμφανισιακά.

Μελίνα Σ.

 

Κάποτε ένα καλοκαίρι σε ένα καταπράσινο δάσος ήταν ένα μεγάλο ελάφι. Για μια στιγμή στάθηκε σε μια πεντακάθαρη, βαθιά πηγή και ήπιες όσο νερό ήθελε. Παράλληλα θαύμαζε τα κέρατά του που καθρεφτίζονταν στα νερά της λίμνης. Κάτι δεν του άρεσε επάνω του. Ύστερα είδε έναν σκύλο και σκέφτηκε πως δεν ήταν φίλος του. Πίσω από το σκύλο είδε κάποιους κυνηγούς να πλησιάζουν προς το μέρος του. Το ελάφι πανικόβλητο έτρεξε για να ξεφύγει. Τα μεγάλα του όμως κέρατα πιάστηκαν στα δέντρα και τότε ένα βέλος μπλέχτηκε στα κέρατά του. Τότε το ελάφι κατάλαβε πως ήταν άδικος κριτής λίγο πριν πεθάνει.

Ηθικό δίδαγμα: Εμείς οι άνθρωποι δίνουμε μεγάλη προσοχή στην εξωτερική εμφάνιση και όχι σε αυτό που μας κάνει δυνατούς αλλά δεν είναι και τόσο εντυπωσιακό.

Δήμητρα Σ.


Ένα ελάφι διψασμένο κατεβαίνει στο ποτάμι και πίνει αμέριμνο νερό γιατί διψά. Το ελάφι μπορεί να σκέφτεται πόσο όμορφο είναι το μέρος εκεί και πόσο δροσερό είναι το νερό χωρίς να υπάρχει κίνδυνος. Ξαφνικά ακούγεται ένας σκύλος με άγριες διαθέσεις. Ο σκύλος γαβγίζει δυνατά και το ελάφι τρομάζει. Τι συμβαίνει? Μια ομάδα κυνηγών βρίσκεται κοντά. Το ελάφι φοβισμένο τρέχει να φύγει. Προσπάθησε να κρυφτεί μέσα στα δέντρα όμως οι κυνηγοί το εντόπισαν και τελικά το σκότωσαν.

Ηθικό δίδαγμα: η ομορφιά δεν είναι το παν

Χάρης Ρ.

 

Το ελάφι βρήκε μια βαθιά και όμορφη πηγή και ήπιε όσο νερό ήθελε, προσέχοντας γύρω του για άλλα άγρια ζώα. Ξαφνικά άκουσε γαυγίσματα άγριου σκύλου και φωνές κυνηγών να φωνάζουν, καθώς πλησίαζαν. Το ελάφι σαστισμένο άρχισε να τρέχει, για να σωθεί. Καθώς όμως έτρεχε ο κυνηγός έριξε ένα βέλος στα κέρατά του. Τότε το ελάφι κατάλαβε ότι άδικα έτρεχε και για αυτό έπεσε στο έδαφος με βαρύ πόνο στο κεφάλι. Όλοι οι μύθοι κρύβουν κάτι…

Νίκος Τ.

 

Ένα καλοκαίρι σε ένα πυκνό δάσος ζούσε κάποτε ένα μεγάλο ελάφι. Μια ζεστή μέρα το ελάφι συνάντησε μια πεντακάθαρη πηγή με νερό. Διψασμένο, έσκυψε και ήπιε νερό στην καταγάλανη πηγή. Ξαφνικά άκουσε έναν ήχο πίσω του. Ήταν ένας σκύλος ενός κυνηγού που πλησίαζε τρέχοντας προς το μέρος του. Δεν ήταν φιλικός ο σκύλος. Έκανε λες και ήθελε να βλάψει το ελάφι. Αμέσως μετά ήρθαν και ο κυνηγοί ακούγοντας το γαύγισμα του σκύλου. Το ελάφι έτρεξε όσο πιο γρήγορα μπορούσε, για να ξεφύγει. Δεν μπόρεσε να γλιτώσει. Ο κυνηγός έβγαλε ένα βέλος από το σάκο του και πέτυχε το ελάφι στα κέρατα. Εκείνο ένιωσε κουρασμένο και απελπισμένο. Δεν μπόρεσε να συνεχίσει το τρέξιμο και έπεσε κάτω. Αναρωτήθηκε: Γιατί ο άνθρωπος αφού από τη φύση προέρχεται, σκοτώνει τα πλάσματα σαν εμένα;

Μαρία Π.


Μια μέρα ένα μικρό ελάφι διψούσε και πήγε σε μια πηγή με γαλαζοπράσινα νερά να πιεί νερό. Όταν ήπιε όσο ήθελε παρατηρούσε στα νερά τη μορφή του σώματος του. Καθώς όμως κοίταζε το σώμα του αντίκρισε ένα ζώο να έρχεται από μακριά, ήταν ένας σκύλος. Πίστευε πως είχε καλές διαθέσεις, φιλικές όμως ήταν κυνηγόσκυλο το οποίο μόλις είδε το ελάφι άρχισε να γαβγίζει και ήρθαν δύο κυνηγοί κοντά του. Το ελάφι τρόμαξε και άρχισε να τρέχει γρήγορα μακριά για να γλιτώσει. Όμως στη συνέχεια καθώς έτρεχε τα κέρατά του πιάστηκαν στα κλαδιά των δέντρων και παγιδεύτηκε. Τότε λοιπόν κατάλαβε πως κακώς έκρινε τον εαυτό του, κατηγορούσε αυτά που τον έσωζαν (πόδια) και επαινούσε αυτά που τον πρόδωσαν (κέρατα).

Κωνσταντίνα Ρ.

 Και κάποιες σκέψεις για την ομορφιά από τον μαθητή Νίκο Τ.

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η εξωτερική εμφάνιση είναι το παν, άλλοι όμως απλά αμφιβάλλουν για αυτό.

Κατά τη γνώμη μου, στις μέρες μας πολλές γυναίκες αλλά και άνδρες περνούν πολλές ώρες μπροστά από έναν καθρέφτη. Σπαταλούν χρόνο αλλά και χρήματα, προσπαθώντας να δείξουν πιο όμορφοι, με προϊόντα ομορφιάς τα οποία στο μέλλον θα τους χαλάσουν την επιδερμίδα ή θα τους προξενήσουν κάποιο άλλο, ίσως μικρό αλλά και ίσως σημαντικό πρόβλημα υγείας. Όλες οι εφημερίδες και τα περιοδικά παρουσιάζουν τον τέλειο άνδρα ή την τέλεια γυναίκα οι οποίοι δεν τίποτα παρά ένα ωραίο προφίλ.

Θα ήταν καλό όλοι οι άνθρωποι να ξέραμε ότι σε μια δύσκολη κατάσταση το πιο πιθανό είναι να μας σώσει η καρδιά ή η ψυχή μας και όχι τόσο συχνά η εξωτερική μας εμφάνιση. Οι φίλοι μας θα μας βοηθήσουν για το χαρακτήρα μας και όχι για την ομορφιά μας. Τα ταλέντα που έχει ο κάθε άνθρωπος πηγάζουν από μέσα του και όχι από την εξωτερική του εμφάνιση. Οι άνθρωποι θα μας εκτιμήσουν, επειδή είτε θα είμαστε καλόκαρδοι είτε ευγενικοί είτε όμορφοι στην ψυχή και όχι στο σώμα.

Επίσης, πιστεύω πως η ομορφιά είναι κάτι το οποίο σήμερα μπορεί να έχεις και αύριο όχι για πολλούς λόγους (όπως με το πέρασμα των χρόνων, εξαιτίας ενός ατυχήματος κ.ά) Κάποιος μπορεί να μας δώσει δουλειά, επειδή είμαστε μορφωμένοι και έχουμε τις ικανότητες (για εκείνη τη δουλειά) και όχι τόσο για την ομορφιά μας. Επίσης, πιστεύω πώς υπάρχουν και άλλα σημαντικά πράγματα που ολοκληρώνουν τον άνθρωπο. Αυτά μπορεί να μην είναι αναγκαστικά ''ωραία'' για εμάς αλλά σίγουρα θα μας είναι χρήσιμα.

Πέρα από αυτά θα έλεγα ότι και την εξωτερική εμφάνιση δε θα πρέπει να την παραμελούμε, διότι άλλες φορές μας ανεβάζει την αυτοπεποίθηση και νιώθουμε ευχάριστα, άλλες φορές δημιουργεί στον άλλο θετική ή αρνητική εντύπωση και πολλά ακόμα..

Με λίγα λόγια, πιστεύω πώς όταν τα χρόνια περνούν η ομορφιά χάνεται αλλά η ψυχή παραμένει, για αυτό το λόγο κιόλας υποστηρίζω ότι Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ. Αυτό όμως δεν είναι τίποτα παρά η γνώμη μου, ο κάθε άνθρωπος μπορεί να πιστεύει και να υποστηρίζει οτιδήποτε αυτός επιθυμεί!

Νίκος Τ