Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

Η κατοχή γυναικών σκλάβων είναι αποδεκτή στον κόσμο των ομηρικών επών. Σήμερα τι συμβαίνει;

Οι μαθήτριες και οι μαθητές αναζητούν μαθαίνουν και γράφουν
"Στην εποχή του Ομήρου η δουλεία είναι αποδεκτή. Χιλιάδες χρόνια μετά, ύστερα από αμέτρητες συνθήκες που την καταδικάζουν, υπάρχει ακόμα και ονομάζεται εμπορία ανθρώπων ή trafficking..."

Τρίτη 11 Μαΐου 2021

Ως Οδυσσέας αφηγούμαι σε πολλές γλώσσες...

 Οι μαθήτριες/ές του Α5 ως Οδυσσέας αφηγούνται σε γλώσσες και διαλέκτους περιληπτικά τις περιπέτειες του Οδυσσέα από τη στιγμή που έφυγε από την Τροία μέχρι να φτάσει στην Ωγυγία, στο νησί της Καλυψώς. Ξεκινάμε με αραβικά μια μικρή εισαγωγή "Φαίακες, μετά το υπέροχο τραγούδι του αοιδού Δημόδοκου, την ιστορία μου θα σας πω". Συνεχίζουμε με ελληνικά, φαρσί, ρουμανικά, κρητική διάλεκτος, αλβανικά, αγγλικά, κρητική διάλεκτος, ελληνικά, γερμανικά, γεωργιανά, Τουρκικά (Ιράν), κρητική διάλεκτος. Ο μαθητής Βάιος παίζει κιθάρα στην αρχή και στο τέλος της αφήγησης. Ε, να μην έχουμε και έναν αοιδό; Το β΄ μέρος της δραστηριότητας σχετίζεται με εντυπώσεις και σχόλια.

Στόχος να αξιοποιηθούν όλες αυτές οι γλώσσες με τις οποίες συνδέονται οι μαθήτριες/ές του τμήματος και μέσα από όλη αυτή τη δραστηριότητα να επηρεαστούν θετικά απέναντι σε γλώσσες και πολιτισμούς. 

Η ιδέα δόθηκε από ένα άρθρο του συνάδερφου Β. Συμεωνίδη  Πρόταση για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών

Έγινε με το Padlet

Παρασκευή 16 Απριλίου 2021

"Η λύση του γόρδιου δεσμού": Προσπάθειες απόδοσης του αρχαίου κειμένου απαντώντας σε ερωτήσεις…

 

Τους ζήτησα να εργαστούν ομαδικά και να… φλερτάρουν με το αρχαίο κείμενο. Με οδηγό τις ερωτήσεις να προσπαθήσουν να αποδώσουν το κείμενο στα νέα ελληνικά. Βοήθεια μπορούσαν να αντλήσουν από τα γλωσσικά σχόλια. «Έχω χωρίσει με τα αρχαία" μου λέει ο Δ… για χάρη μου όμως τα ξαναβρήκε και… φλέρταρε με το αρχαίο κείμενο και αυτός και οι υπόλοιπ@ς. Ακολουθούν οι προσπάθειες τους απόδοσης στα νέα ελληνικά.



Οι απόπειρες απόδοσης του κειμένου στη νέα ελληνική…

Ο Αλέξανδρος έφτασε στο Γόρδιον. Ήθελε να δει την άμαξα του Γορδίου και τον δεσμό του ζυγού. Έλεγαν ότι όποιος μπορούσε να λύσει τον δεσμό της άμαξας θα ήταν από τη μοίρα ορισμένο να εξουσιάζει στην Ασία. Ο δεσμός ήταν φτιαγμένος από ένα είδος δέντρου, κρανιά, και δε φαινόταν ούτε τέλος ούτε αρχή. Ο Αλέξανδρος δεν μπορούσε να βρει την λύση του δεσμού. Δεν ήθελε όμως να τον αφήσει άλυτο. Νόμιζε ότι θα φέρει αναταραχή. Έκοψε τον δεσμό με το ξίφος του και είπε ότι λύθηκε. Στη συνέχεια αυτός και οι σύντροφοί του απομακρύνθηκαν από την άμαξα. Νόμιζε ότι ο χρησμός για την λύση του δεσμού είχε εκπληρωθεί. Και πράγματι εκείνη τη νύχτα βροντές και φως από τον ουρανό έδωσαν σημείο επιδοκιμασίας. Την επόμενη μέρα πρόσφερε θυσίες στους θεούς, επειδή του φανέρωσαν τα σημάδια και τον τρόπο λύσης του δεσμού.

(Ομάδα Α)

Ο Μέγας Αλέξανδρος έφτασε στο Γόρδιον και ήθελε να δει τον Γορδιο δεσμό. Έλεγαν ότι όποιος καταφέρει να λύσει τον δεσμό αυτό θα είναι ορισμένος από την μοίρα να εξουσιάσει την Ασία. Ο δεσμός ήταν φτιαγμένος από φλοιού κρανιάς   που δεν είχε ούτε αρχή ούτε τέλος. Ο Αλέξανδρος δεν  μπορούσε να λύσει το δεσμό. Δεν ήθελε όμως να τον αφήσει άλυτο, Γιατί δεν θα μπορούσε να εξουσιάσει την Ασία (που αυτός ήταν και ο σκοπός του). Για να τον λύσει τον έκοψε στα δυο με το σπαθί του. Νόμιζε ότι ο χρησμός για τη λύση του δεσμού είχε εκπληρωθεί. Και πράγματι εκείνη τη νύχτα βρίσκουν το φως του ουρανού και Ο Μέγας Αλέξανδρος πρόσφερε θυσίες στους θεούς, Γιατί φανέρωσαν τα σημάδια και τον τρόπο λύσης του δεσμού.

(Ομάδα Β)

Ο Μέγας Αλέξανδρος έφτασε στο Γόρδιον και ήθελε να δει τον γόρδιο δεσμό για να τον λύσει για τους μύθους που είχε η άμαξα, ότι αυτός που θα τον λύσει ήταν από την μοίρα ορισμένος  να εξουσιάσει την Ασία. Ο δεσμός ήταν απο φλοιό κρανιάς και δεν ειχε (δεν φαινόταν) ουτε αρχή ουτε τέλος. Στην αρχή δεν μπορούσε να τον λύσει , καθώς είχε απορία. Δεν ηθελε όμως να τον αφησει αλυτο, γιατί θα προκαλούσε αναταραχή στο πλήθος και δεν θα γινόταν  της Ασίας κυρίαρχος. Χτύπησε τον Γόρδιο Δεσμό με το ξίφος του και τον έκοψε. Στη συνέχεια αυτός και οι σύντροφοί του έφυγαν από την άμαξα και νομιζε πως ειχε αλλαχτεί και είχε λυσει τον γορδιο δεσμό. Την νύχτα εκείνη επεσαν βροντές. Ο Αλέξανδρος την επόμενη μέρα έκανε θυσίες στους θεούς , γιατί του φανέρωσαν τα σημάδια και τρόπο λύσης του δεσμού.

(Ομάδα Γ )

Ο Μέγας Αλέξανδρος έφτασε στο Γόρδιον και ήθελε να δει την άμαξα. Ήταν της μοίρας του Αλέξανδρου να λύσει τον δεσμό. Ο δεσμός ήταν από κρανιά και δεν φαινόταν ούτε η αρχή ούτε το τέλος του δεσμού. Επειδή δεν μπορούσε να βρει την άκρη του δεσμού ανατάραξε το πλήθος. Δεν ήθελε να τον αφήσει άλυτο και τον έσπασε με το σπαθί του, διότι ήταν γραφτό να τον λύσει. Στη συνέχεια εκείνος και οι σύντροφοι του έφυγαν με την άμαξα και νόμιζε ο δεσμός είχε λυθεί. Την ίδια νύχτα έκαναν γιορτή. Την επόμενη μέρα πρόσφερε θυσίες, γιατί οι θεοί τον βοήθησαν να λύσει τον γρύφο.

(Ομάδα Δ)

(το λογισμικό παρουσίασης της ομάδας  Α)


Οι ερωτήσεις…

Πού έφτασε Αλέξανδρος;

Τι ήθελε να δει;

Τι λεγόταν για την άμαξα;

Από ποιο υλικό ήταν φτιαγμένος ο δεσμός και πώς ήταν/φαινόταν;

Ο Αλέξανδρος μπορούσε να λύσει τον δεσμό;

Γιατί δεν ήθελε να τον αφήσει άλυτο;

Τι έκανε για να τον λύσει;

Στη συνέχεια τη έκανε αυτός και οι σύντροφοί του;

Τι νόμιζε;

Τι έγινε την ίδια νύχτα;

Τι έκανε ο Αλέξανδρος την επόμενη μέρα και για ποιο λόγο;

 

 

 

 

Τρίτη 6 Απριλίου 2021

Αντι-ιστορίες με αφορμή το διήγημα του Τσέχωφ "Ένας αριθμός"


Οι μαθήτριες/ές εργαζόμενες/οι ομαδικά και αξιοποιώντας τις συνεργατικές παρουσιάσεις γράφουν αντι-ιστορίες σε μορφή διαλόγων με έναυσμα το διήγημα του Τσέχωφ «Ένας αριθμός». Η αντι-ιστορία  (counterstories) είναι μια ιστορία που αντιτίθεται σε μια υπάρχουσα ιστορία και δίνουν φωνή στην Ιουλία αλλά και σε κάθε Ιουλία. Τοποθετούν τις ηρωίδες τους και στο σήμερα και τις κατασκευάζουν δυναμικές, μαχητικές να διεκδικούν τα δικαιώματά τους.


και... μερικές αναμνηστικές φωτογραφίες! Έτσι, για να μην ξεχάσουμε το webex ;-) :P